15102328 10209045621790377 438025374 oŠ. m. lapkričio 3 d. Specialiojo ugdymo skyriaus pedagogės lankėsi Kauno Prano Daunio ugdymo centre. Ugdymo centras vykdo regos, autizmo spektro sutrikimų bei kompleksinių negalių turinčių vaikų ir jaunuolių ikimokyklinį, priešmokyklinį, pradinį ir pagrindinį ugdymą, neformalųjį švietimą, teikia švietimo, medicininę ir socialinę pagalbą ugdytiniams.

Ugdymo centre vietos bendruomenės, tėvų ir partnerių pastangomis sukurtos vertingos ugdymą, fizinę bei psichologinę pagalbą įgalinančios aplinkos. Buvo malonu keliauti po šviesius, šiuolaikiškai įrengtus kabinetus ir erdves – nauja įranga ir baldai, gausu ugdymosi, medicininių ir kineziterapinių priemonių. Negalėjome nesižavėti relaksacijos kabinete įrengta multifunkcinė vonia, kurioje maloniausiu hidromasažo bei chromoterapijos (besikeičiančių spalvų vaivorykštė) būdu lavinami vaikų pojūčiai, padedama jiems nurimti, atsipalaiduoti. Su pasigėrėjimu žvelgėme į kabinetų įrangą: struktūruotos erdvės autizmo sutrikimą turintiems mokiniams, individualios darbo vietos, poilsio kampeliai, alternatyviosios komunikacijos simbolių gausa visai klasei ir atskiram mokiniui. Pedagogėms ypač patiko įrengtos magnetinės lentos, kuriose nuolat galima keisti vaizdinę informaciją, dienotvarkės simbolius, įtraukti į aktyvų komunikavimą simboliais ypatinguosius mokinius. Vienoje iš mokyklos erdvių stabtelėjome prie sieną puošiančios reljefinės spalvų ir pojūčių kompozicijos ,,Šiltos, šaltos spalvos“. Liesdamos kompoziciją rankomis bandėme atpažinti spalvas, dalijomės pojūčio įspūdžiu, čia pat sustojome ir bendrai nuotraukai.

Aplankę jaukias mokyklos erdves ir kabinetus, buvome pakviestos į seminarą „Vaikų su autizmo spektro sutrikimais ugdymas: svarbiausi sėkmės kriterijai“. Pirmoje seminaro dalyje mokyklos specialusis pedagogas Valdas Urbanavičius aptarė autizmo sampratą, pagrindinius požymius, formavimąsi veikiančius faktorius, situaciją Lietuvoje ir kitose šalyse. Pedagogas nuoširdžiai dalijosi sukaupta patirtimi: demonstravo darbo priemones, kalbėjo apie savo darbe taikomus darbo būdus ir metodus, daugiau dėmesio skyrė supažindinimui su alternatyviosios komunikacijos lentelėmis (PECS). Baigdamas pranešimą, Valdas Urbanavičius pažymėjo, kad mūsų šalyje, kaip ir visame pasaulyje fiksuojama sparti autizmo atvejų augimo tendencija, todėl aktualu ieškoti perspektyvių ugdymo metodų. Šiandien, kaip viena iš efektyviausių autizmo sutrikimą turinčių vaikų ugdymo formų, įvardijamas Taikomosios elgesio analizės arba tiesiog ABA (Applied Behavior Analysis) metodas. Su šio metodo taikymo pagrindiniais principais, antroje seminaro dalyje supažindino mokyklos psichologė Toma Malvicė. Plačiau buvo pristatyti autizmo sutrikimą turinčių vaikų netinkamo elgesio rizikos faktoriai ir netinkamo elgesio koregavimo terapija, kurios metu stengiamasi padidinti vaiko sėkmę ir, kiek galima, sumažinti nesėkmes. Terapijos principas: instrukcija – reakcija – paskatinimas.
Susitikimą užbaigėme dienos refleksija. Bendraujant prie kavos puodelio, pasidžiaugėme prasminga diena, dalijomės savo žiniomis ir gerąja patirtimi. Ta proga mokyklos direktorė Raimonda Juknevičienė pristatė kolegių išleistą leidinį „Pažink, suprask, padėk“. Leidinyje yra dėstomos strategijos ir pagalba pedagogams, ugdantiems autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus. Mokytojos, susidomėję leidiniu, čia pat jį įsigijo.
Atsisveikindamos dėkojome kolegoms iš Prano Daunio ugdymo centro už malonų priėmimą, įdomų seminarą, naudingą patirt ir naujas idėjas.